Brooklyn Bridge i Manhattan Bridge – najważniejsze mosty Nowego Yorku

Tagi , , , , , ,

Dwie główne dzielnice Nowego Jorku, czyli rozległy Manhattan i Brooklyn oddziela od siebie szeroka rzeka East River. Dla ich połączenia powstały dwa mosty – Brooklyn Bridge i Manhattan Bridge. Są to najważniejsze mosty Nowego Jorku i najbardziej rozpoznawalne. Oba są atrakcją same w sobie, ale bardziej atrakcyjny może się okazać spacer z jednego brzegu na drugi.

Nowy York to dziś jedna z największych aglomeracji na świecie. Miasto zamieszkuje ponad 8 milionów mieszkańców i każdego roku odwiedza je ok. 60 milionów turystów z całego świata. Jeszcze kilka wieków temu, zanim miasto stało się taką potęgą, w Nowym Jorku nie było wcale tak tłoczno. Niezmiennie od początku istnienia Nowego Jorku miasto przecina cieśnina z rzeką East River, aby połączyć jej dwa brzegi, wykorzystując początkowo przeprawy promowe, jednak wraz z pojawianiem się coraz większej ilości mieszkańców zaczęło to być kłopotliwe i przede wszystkim niewystarczające połączenie.

Tak jak dziś w korkach stoją żółte nowojorskie taksówki, tak kiedyś utrudnieniem w ruchu stały się zatłoczone promy na East River. Wtedy zaczęły powstawać pierwsze mosty, które umożliwiły sprawne przemieszczanie się z jednego brzegu rzeki na drugi. Dziś wszystkich tuneli i mostów na rzece Nowym Jorku jest kilkadziesiąt. Jednak tylko dwa z nich są na tyle rozpoznawalne, że stały się symbolem miasta i jedną z jego atrakcji turystycznych. Mowa tu o Brooklyn Bridge i Manhattan Bridge.

Planujesz zarezerwować nocleg przez Booking.com? Zarezerwuj przez ten link.
Ciebie to nic nie kosztuje, a ja pozyskam środki na następne artykuły. Z góry Ci dziękuję!
 

Brooklyn Bridge – historia jednego z najstarszych mostów w Nowym Jorku

Most Brookliński jest jednym z najstarszych wiszących mostów w Nowym Jorku i jednocześnie na świecie. Za jego projekt był odpowiedzialny John Augustus Roebling – amerykański inżynier i budowniczy niemieckiego pochodzenia. Pomysłodawca Mostu Brooklińskiego nie dożył niestety jego ukończenia, po jego śmierci budowę nadzorował jego syn Washington Augustus Roebling.

Most jest zbudowany ze stali i kamienia w stylu gotyckim. Posiada monumentalne kamienne łuki, które łączą trzy osobne przęsła i grubyme, stalowe liny podtrzymujące całą konstrukcję. Budowa trwała ponad 13 lat. Budowa mostu ruszyła w styczniu 1870 roku. Most oddano do użytku w maju 1883 roku. W tamtym czasie był to najdłuższy most wiszący na świecie. Most wisi nad rzeką East River i łączy ze sobą dwie duże nowojorskie dzielnice – Lower Manhattan i Brooklyn Heights. Cała konstrukcja ma długość 1834 metrów, szerokość 26 metrów i wisi na wysokości 84 metrów.

Mosty Nowego Jorku – krótka historia Brooklyn Bridge

Początkowo Brooklyn Bridge obsługiwał ruch konny, później tramwajowy a za przejście przez most pobierano opłaty. Obecnie komunikacja miejska korzysta z sąsiedniego mostu i tuneli pod rzeką, sześć pasów mostu obsługuje głównie ruch samochodowy, a kładki zawieszone nad pasami ruchu umożliwiają także ruch pieszych – bezpłatnie. Most jest dziś jednym z ważnych zabytków Nowego Jorku, a przy okazji jednym z symboli miasta i ważnym punktem orientacyjnym. Dopiero w roku 1915 most został nazwany Brooklyn Bridge, a od 1977 roku umieszczono go na liście zabytków architektonicznych. Brooklyn Bridge uważa się za wybitne osiągnięcie architektoniczne i niezwykły wyczyn inżynierii.

Przez wszystkie lata swojego istnienia most pojawiał się w amerykańskich produkcjach filmowych i teledyskach niezliczoną ilość razy. Dla turystów odwiedzających Nowy York przejście przez zabytkowy Most Brookliński jest obowiązkowym punktem na liście zwiedzania. Można to zrobić całkiem za darmo. Most jest tak popularny nie tylko ze względu na możliwość uwiecznienia zabytkowej konstrukcji na zdjęciu, ale przede wszystkim przez wspaniałe widoki, jakie się z niego roztaczają. Za dnia z mostu można podziwiać panoramę popularnego Manhattanu, najwyższe wieżowce Nowego Jorku oraz majaczącą w oddali Statuę Wolności. Nocą oświetlone miasto prezentuje się jeszcze lepiej, zwłaszcza sąsiedni Manhattan Bridge i okoliczne budowle odbijające się w wodach East River. Spacer mostem z jednego brzegu na drugi trwa ok. 30 minut. Od 2021 jeden z pasów ruchu zastąpiony został ścieżką rowerową, więc z powodzeniem można skrócić przeprawę, wybierając przejażdżkę jednośladem.

Ciekawostki o Brooklyn Bridge

  • Brooklyn Bridge był pierwszym mostem, w którym zastosowano stal w drutach kablowych. Podczas jego budowy po raz pierwszy wykorzystano materiały wybuchowe.
  • Budowa mostu kosztowała 18 milionów dolarów.
  • Pierwszego dnia po otwarciu mostu przeszło przez niego ponad 150 tysięcy osób.
  • Podczas budowy mostu życie straciło prawie 30 osób, łącznie z inżynierem budowy.
  • Most został sprawdzony pod względem odporności na wiatr w tunelu aerodynamicznym. Test przeszedł pomyślnie, w przeciwieństwie do wielu innych podobnych konstrukcji.

Manhattan Bridge – historia najmłodszego mostu wiszącego nad East River w Nowym Jorku

Nowy Jork jest naprawdę potężnym miastem z ogromnym centrum, więc bardzo dziwne byłoby, gdyby posiadał tylko jeden most łączący dwie największe dzielnice. Niedługo po otwarciu imponującego Brooklyn Bridge w 1896 roku powstał kolejny – Williamsburg Bridge, a kilka lat po jego ukończeniu powstał kolejny most wiszący łączący ze sobą dwa brzegi rzeki East River, tym razem dwupoziomowy i zbudowany wyłącznie ze stali, ale również z trzema przęsłami i o podobnych wymiarach co jego poprzednik: 2089 metrów długości, 27 metrów szerokości i wysokości około 100 metrów.

Historia mostu

Budowę mostu rozpoczęto w październiku 1901 roku i w pełni zakończono w 1912 roku, jednak już w grudniu 1909 roku oddano most do użytku. Pierwszym projektantem stalowej konstrukcji był Gustav Lindenthal – ówczesny kierownik Departamentu Mostów w Nowym Jorku, jednak jego projekt jeszcze przed rozpoczęciem budowy zastąpiono pomysłem inżyniera Othniela Fostera Nicholsa, którego doradcą był polsko-amerykański inżynier Rudolf Modrzejewski. Głównym inżynierem odpowiedzialnym za budowę był Leon Moisseiff.

Na górnym poziomie mostu biegną dwie jezdnie z czterema pasami ruchu – po dwie w każdą stronę. Na dolnym powiomie jest jedna droga jednokierunkowa podzielona na trzy pasy i dodatkowo ścieżka dla pieszych ze ścieżką rowerową oraz tory dla metra po obu stronach. Nowoczesny Manhattan Bridge podobnie jak jego starszy brat łączy ze sobą Manhattan z Brooklynem. Na jednym brzegu znajduje się dzielnica Chinatown na Dolnym Manhattanie, a na drugim modna dzielnica Dumbo na Brooklynie.

Od 2009 roku Manhattan Bridge również jest uznany za jeden z zabytków architektonicznych Nowego Jorku. Tak jak w przypadku mostu Brooklińskiego, tutaj również spacer zapewnia niesamowite widoki na centrum Nowego Jorku. Możemy podziwiać imponujący Brooklyn Bridge i wznoszący się ponad miastem Empire State Building, a także pobliskie, kolorowe Chinatown i sąsiednią dzielnicę Two Bridge wpisaną do Krajowego Rejestru Miejsc Historycznych.

Ciekawostki o Manhattan Bridge – największe mosty Nowego Jorku

  • Budowa Manhattan Bridge kosztowała 31 milionów dolarów. Koszty jego kilkukrotnej rekonstrukcji są o wiele wyższe – do tej pory wyniosły ponad 600 milionów dolarów.
  • Każdego dnia przez most przejeżdża ok. 150 000 pojazdów.
  • Od momentu zakończenia budowy most był kilkukrotnie remontowany, pierwszy raz w 1940 roku, później w 1978 roku.

Wybierz najtańsze hotele w Nowym Jorku

Poprzedni

Bezpieczeństwo w Nowym Jorku – czy to bezpieczne miasto?

Nowojorskie teatry – które z nich są warte odwiedzenia?

Następny

Dodaj komentarz