Taksówki w Nowym Jorku, ceny, praktyczne informacje

, Tagi , , , , , , , , ,

Manhattan, BronxStaten Island, Brooklyn oraz Queens to pięć dzielnic Nowego Jorku – jednej z najludniejszych aglomeracji Stanów Zjednoczonych Ameryki. Co rok miasto odwiedza coraz większa liczba turystów (w 2018 roku aż 65,2 mln). Jak zatem najlepiej poruszać się po tej ogromnej metropolii? Alternatywą dla komunikacji miejskiej są taksówki, które ze względu na swój charakterystyczny żółty kolor stały się ikoną tego miasta. Na co zwrócić uwagę, korzystając z tej formy transportu i jakie są średnie ceny przewozów? 

Taksówki w Nowym Jorku historia

Taksówki pojawiły się w Nowym Jorku już w 1897 roku. Było to dwanaście, dziś już pamiątkowych pojazdów. Należały do pierwszej firmy transportowej w USA – Samuel’s Electric Carriage and Wagon Company. Z każdym rokiem ich liczba się zwiększała. W 1907 r. koncern dysponował już tysiącem pojazdów. W latach 30. XX wieku na ulicach Nowego Jorku pracowało ponad 30 tysięcy kierowców.

Planujesz zarezerwować nocleg przez Booking.com? Zarezerwuj przez ten link.
Ciebie to nic nie kosztuje, a ja pozyskam środki na następne artykuły. Z góry Ci dziękuję!

W latach 60. swoją działalność rozpoczęło wiele nielegalnych firm transportowych, które doprowadziły do powstania ogromnej konkurencji w branży przewozowej. Władzie miasta oraz The New York City Taxi and Limousine Commission (TLC) postanowiły zainterweniować. W 1967 roku wprowadziły regulacje, zgodnie z którymi wszystkie licencjonowane samochody miały zostać pomalowane na żółty kolor. Do dziś przepisy te są restrykcyjnie monitorowane. Karoseria taksówek może być wyłącznie w odcieniu Dupont M6284 lub jego odpowiednika. 

Nowy Jork 5th Ave w pionie
Nowy Jork 5th Ave – widok z góry, licencja: shutterstock/By Stephan Guarch

Obecnie na ulicach Nowego Jorku porusza się ok. 13,5 tysiąca żółtych samochodów, które obsługują głównie dzielnicę Manhattan. Oprócz nich od 2013 roku na terenie Bronxu, Brooklynu oraz Queens i Staten Island rozpoczęły działalność taksówki w kolorze jasnozielonym (znane jako „boro taxi”). Szacuje się, że ich liczba wynosi ok. 8 tysięcy. Oprócz „boro taxi” i najbardziej popularnych, żółtych pojazdów na ulicach spotkać można również „black cars”, czyli samochody należące do prywatnych przewoźników. 

Zgodnie z regulacjami TLC każda taksówka w Nowym Jorku musi mieć licencje CPNC (Certificate of Public Necessity and Convenience), umieszczoną w widocznym miejscu na zewnątrz pojazdu. 

Taksówki w Nowym Jorku i ich elementy, na które warto zwrócić uwagę

Oprócz charakterystycznego żółtego koloru, taksówki w Nowym Jorku cechuje kilka ważnych elementów. Pierwszym z nich są światła na dachach, które informują o dostępność pojazdu. Gdy lampka w górnej części samochodu podświetla numer korporacyjny, taksówka jest pusta i dostępna dla pasażerów. Gdy lampka jest zgaszona, pojazd realizuje już kurs i nie należy próbować go zatrzymywać. Widoczny napis „off-duty” informuje, że kierowca skończył swoją zmianę i nie realizuje nowych przewozów. 

Wewnątrz każdej taksówki zauważyć można grubą, plastikową płytę, która oddziela obszar kierowcy od przestrzeni dla pasażera. Zabezpieczenie to zostało wprowadzone w latach 60. XX wieku, kiedy przestępczość w Nowym Jorku była na bardzo wysokim poziomie i zagrażała taksówkarzom, zwłaszcza podczas kursów nocnych. 

Warto także zwrócić uwagę, że każda taksówka w Nowym Jorku ma umieszoną w widocznym miejscu licencję (tzw. medalion), która posiada odpowiednie oznaczenie. Medaliony informują o dopuszczeniu danego pojazdu do transportu ludzi. The New York City Taxi and Limousine Commission (TLC) licencjonuje wszystkie pojazdy w Nowym Jorku. Każdy z nich przechodzi kompleksowe kontrole bezpieczeństwa oraz emisji spalin. Dodatkowo taksówki muszą być prowadzone przez kierowców, którzy przeszli weryfikację przeszłości i spełniają wymagania dotyczące wykształcenia zgodnego z przepisami TLC. 

Taksówki w Nowym Jorku – jak odbyć przejazd?

Taksówki w Nowym Jorku są obok komunikacji miejskiej najpopularniejszą formą przemieszczania się. Żółty kolor pojazdów zyskał ogromną sławę na całym świecie i stał się ikoną miasta. Nie bez powodu więc coraz częściej przejazd kanarkowym taxi jest jedną z głównych atrakcji turystów odwiedzających Nowy Jork. Najwięcej tradycyjnych taksówek kursuje na ulicach Manhattanu i to tam istnieją szanse na odbycie kursu. Warto także zwrócić uwagę na pory dnia. W godzinach porannych i popołudniowych można spotkać największą ilość żółtych pojazdów, które przewożą spieszących się pracowników, studentów oraz turystów. 

W Nowym Jorku taksówki łapie się przez wyciągnięcie ręki na ulicy. Należy zwrócić uwagę na wspomniane już oznaczenia świetlne na dachu pojazdu i zatrzymywać wyłącznie samochody nierealizujące kursu. Postoje taksówek w Nowym Jorku spotykane są niezwykle rzadko. Wyjątki stanowią hotele, dworce autobusowe i kolejowe np. jeden z największych dworców – Grand Central. 

Ceny przejazdów i opcje płatności

Cena za rozpoczęcie kursu w taryfie normalnej to 3USD. Za każdy kolejny kilometr opłata wynosi 2,3USD. Godzina oczekiwana to koszt 30USD. Średnia cena przejazdu w obrębie jednej dzielnicy wynosi ok. 10-15 USD. Należy pamiętać, że kursy nocne (w godzinach 20-6) obarczone są dodatkową opłatą 50 centów. Podobnie w godzinach szczytu (16-20 w dni robocze) dopłata wynosi 1USD.

Wszystkie dodatkowe koszty za kurs spoczywają na klientach. Są to między innymi opłaty pobierane za przejazdy przez mosty czy tunele. 

Za usługę można zapłacić gotówką jak i kartą kredytową. 

Napiwki w Nowym Jorku

Przyjmuje się, że napiwki to 10-20% ceny za odbyty kurs. Często zdarza się, że kierowcy jasno i bezpośrednio upominają się o napiwek, a w przypadku pominięcia go przez pasażera, nie cofają się przed niemiłymi komentarzami. 

Nie ma opłat za dodatkowych pasażerów, bagaże, torby, plecaki, ani za płatność kartą kredytową. 

W Nowym Jorku działa również aplikacja Yellow Taxi, która oferuje rezerwację kursów i ustalone z góry ceny za przejazd. 

Ważne jest, aby po każdym kursie zabrać ze sobą rachunek – paragon. Potwierdzenie zawiera bowiem numer licencji (medalionu), który może pomóc w identyfikacji przejazdu, w momencie np. pozostawienia torby, bagażu lub elementów odzieży (kurtek, czapek, okularów).

Poprzedni

Komunikacja miejska w Nowym Jorku

Nowy Jork – miasto które nigdy nie śpi

Następny

Dodaj komentarz