Jakie mosty oprócz Manhattan i Brooklynskiego spotkasz w NY?

Tagi , , ,

W Nowym Jorku znajdują się mosty, których historia i monumentalność wciąż robią wrażenie na wielu osobach interesujących się architekturą konstrukcji. Warto przy tym wspomnieć, że oprócz najsłynniejszych: Manhattan Bridge i Brooklyn Bridge, miasto może pochwalić się wieloma innymi mostami o niemniej ciekawych dziejach. W niniejszym artykule zostaną omówione właśnie te mosty, nieco słabiej znane konstrukcje, które z pewnością zasługują jednak na szczególną uwagę.

Planujesz zarezerwować nocleg przez Booking.com? Zarezerwuj przez ten link.
Ciebie to nic nie kosztuje, a ja pozyskam środki na następne artykuły. Z góry Ci dziękuję!
 

Nowy Jork – mosty

Most Waszyngtona

Most Waszyngtona, czyli ”George Washington Bridge” jest konstrukcją znajdującą się nad ujściem rzeki Hudson. Nosi on nazwisko pierwszego prezydenta Stanów Zjednoczonych George’a Washingtona i łączy dwa stany (Nowy Jork i New Jersey).

Most został wybudowany według projektu Cassa Gilberta przez inżyniera Othmara Ammanna i otwarty w 1931 roku. Co ciekawe, pierwotnie nosił on nazwę ”Hudson River Bridge”, odnoszącą się do jego lokalizacji. W momencie otwarcia, most Waszyngtona miał największą rozpiętość przęseł (elementów konstrukcyjnych łączących przestrzeń między nimi). Bijąc ponad dwukrotnie rekord należący dotychczas do Ambassador Bridge, znajdującego się w Detroit, łączącego Stany Zjednoczone z Kanadą. Most pozostawał rekordzistą do roku 1937. Wtedy bowiem został wyprzedzony przez Golden Gate o dwieście trzynaście metrów. Obecnie jednak most Waszyngtona z całkowitą długością 1450 metrów i rozpiętością przęseł mierzącą 1067 metrów jest dopiero trzydziestym drugim pod względem rozpiętości mostem wiszącym na świecie.

Po drugiej wojnie światowej most przeszedł liczne modernizacje i rozbudowy na przestrzeni lat. W 1946 roku dodano na przykład dwa pasy ruchu na górnym poziomie do istniejących już sześciu. W 1962 roku dobudowano z kolei drugi, niższy poziom, pod istniejącym przęsłem.

Co się tyczy infrastruktury transportowej, most jest przeznaczony dla ruchu drogowego (łącznie czternaście dostępnych pasów), rowerowego oraz pieszego. 

W ramach ciekawostki warto również wspomnieć, że po zamachach terrorystycznych 11 września 2001 roku, amerykańskie władze zakazały fotografowania mostu w obawie przed potencjalnym atakiem.

Williamsburg Bridge – historia

Innym mostem w Nowym Jorku o niezwykle ciekawej historii jest Williamsburg Bridge, wiszący nad cieśniną East River i łączący Manhattan z Brooklynem.

Budowa mostu Williamsburg Bridge rozpoczęła się w roku 1896 i była realizowana według projektu głównego inżyniera Lefferta L. Bucka. Uroczyste otwarcie mostu odbyło się 19 grudnia 1903 roku. Most posiadał wówczas dwa tory dla pociągów podmiejskich i cztery dla tramwajów w obrębie skrzynkowego dźwigara mostowego. Most posiada także dwie dwupasmowe jezdnie po obu stronach poza dźwigarem mostu oraz dwa chodniki dla pieszych w górnej kondygnacji.

W kolejnych dekadach zdecydowano u zainstalowaniu specjalnych wzmocnień, w reakcji na uginanie się mostu pod zwiększonym obciążeniem cięższych i dłuższych pociągów.

Dostosowując się do wzrostu popularności samochodów, w 1935 roku dwa tory tramwajowe przekształcono w jezdnie.

Niestety, permanentne, naganne zaniedbania konserwacyjne doprowadziły do fundamentalnych uszkodzeń korozyjnych. Z tego powodu, pod koniec lat osiemdziesiątych most uległ całkowitemu zamknięciu. Z powodu licznych nieprawidłowości pojawiły się nawet dyskusje dotyczące tego czy przeprowadzić gruntowną odbudowę mostu czy wznieść na jego miejscu nową konstrukcję. Ostatecznie zdecydowano się na tę drugą opcję. W związku z tym, w następnych latach most Williamsurg Bridge przeszedł istotne renowacje. Z uwagi na koszty, jego otwarcie odbywało się stopniowo, w kilku etapach, dla różnych środków transportu.

Kilka informacji o Moście Verrazzano-Narrows

Wysuniętym najbardziej na południe ze wszystkich omawianych w tym artykule mostów jest Verrazzano-Narrows. Jest to dwupoziomowy most wiszący, łączący dwie nowojorskie dzielnice: Brooklyn i Staten Island. Druga część nazwy mostu pochodzi od cieśniny The Narrows, nad którą znajduje się Verrazzano-Narrows.

Podobnie jak most Waszyngtona, także ten został zaprojektowany przez Othmara Ammanna, wybitnego inżyniera, który zanim zaczął pracować nad Verrazzano-Narrows, miał już na swoim koncie bogate portfolio ze słynnymi projektami mostów. Budowę mostu rozpoczęto w 1959 roku. Następnie, już w 1964 roku została otwarta górna kondygnacja dla ruchu samochodowego, a w 1969 – dolna. Most Verrazzano-Narrows był najdłuższym mostem wiszącym na świecie od momentu jego ukończenia w 1964 do 1981 roku. Wtedy bowiem ukończono budowę mostu Humber w Wielkiej Brytanii, dłuższego od nowojorskiego. Całkowita długość mostu wynosi 4176 metrów, a rozpiętość przęseł 1298.

Jeśli chodzi o pierwszy człon nazwy mostu, jest on związany z postacią włoskiego żeglarza, Giovanniego da Verrazzano. Był to pierwszy Europejczyk, który wpłynął do ujścia rzeki Hudson. Warto à propos włoskiego odkrywcy wspomnieć o jego nazwisku, którego pisownia budzi kontrowersje. Podczas podpisywania planów dotyczących mostu, w jego nazwie, nazwisko Włocha zapisano przez jedno ”z”, co było zgodne z podpisem odkrywcy. W październiku 2018 roku jednak, na mocy rozporządzenia gubernatora stanu Nowy Jork, dodano literę ”z”.

Co ciekawe, most pojawił się kilkukrotnie w kulturze popularnej. Można go zobaczyć między innymi w filmie ”Gorączka sobotniej nocy” (Saturday Night Fever) z 1977 roku, z Johnem Travoltą. Most Verrazzano-Narrows pojawia się również w filmie ”Avengers” z 2012 roku. Fragment filmu przedstawia mający uderzyć w Manhattan pocisk nuklearny, przelatujący w okolicy mostu, tuż przed przechwyceniem go przez Iron Mana.

Autor: Michał Jakoniuk

Wybierz najtańsze hotele w Nowym Jorku

Poprzedni

Coney Island — tu poczujesz się, jak na Florydzie

Sprawdź, gdzie zjesz najlepsze śniadania w Nowym Jorku?

Następny

Dodaj komentarz